Lättlästa böcker – vad är det?

För många av oss är det lätt att läsa. En del gör som jag och läser ett par böcker i veckan, i perioder. Andra läser en bok i månaden. Eller mer sällan än så.
Några lyssnar istället på böcker och några vill gärna läsa, men har svårt att ta till sig text av många olika orsaker; Funktionsnedsättningar, ålder, språkproblem eller bara ovana att läsa. Då är det himla bra att det finns lättlästa böcker att tillgå, tycker jag! Och för dig som vill läsa de ’tunga’ klassikerna, men inte orkar ta dig igenom en tjock texttung bok. Då är lättläst hela grejjen! Vardagligare text, glesare rader och ett rakare typsnitt i någon storlek större än vanligt. Det är ju lätt att tro att det är barnböcker som är lättlästa, men så är det inte.

Ett av förlagen som arbetar med att ta fram lättlästa böcker är bokförlaget Hedvig och jag kommer att lyfta flera av deras böcker i min blogg framöver. De ger ut såväl som gamla klassiker som alldeles nyutgivna böcker.
Här kan du läsa en intervju med författaren Hanna Wallsten om hur hon tänker kring att omarbeta en bok till lättläst text. Det är ju viktigt att berättelsen följer samma tråd, även om mycket måste skalas bort.

Som en jämförelse så tänkte jag visa inledningen till
Anna Fredrikssons Mellan Himmel och Hav.

Lättläst version ( 170 sidor) :

Ryggen värker. Den här veckan har Sally jobbat varje dag, från tidig morgon till sen kväll. Men det är bättre än att inte få arbeta alls. Sally är timanställd. När chefen ringer in henne kommer hon och arbetar. Sally tar alla timmar hon får. Hon behöver pengarna.
Krogen där hon arbetar är inte särskilt mysig. I matsalen börjar det fyllas på med folk. Tv:n står på och är högljudd. Om Sally hade en egen krog skulle den vara mycket finare. Hemtrevlig. Varför inte ett helt hotell? Hennes eget hotell. Sally vaknar plötsligt ur sina dagdrömmar. Hon har glömt bort att hon har en hemlig gäst i källaren.

Och den ursprungliga texten (351 sidor) ser ut såhär:

Det gjorde ont i ryggslutet och ändå hade dagen bara börjat. Sally tog stöd mot kassadisken och gned den ömma punkten en bit ovanför svanskotan. Den här veckan hade hon blivit inringd varje dag och jobbat från tidig morgon till stängningsdags. Men det var bättre än när hon inte fick några timmar alls.
Byggjobbarna och hantverkarna hade droppat in och nu väntade de på sina beställningar. Så gott som samtliga gäster var stammisar. De satt på sina särskilda platser, hade favoriträtter och kunde hennes namn. Nästan alla var män, i bullriga grupper om tre eller fyra. Men vissa satt för sig själva och glodde ner i en tidning eller travtabell.
Sally sträckte på ryggen, log mot en gäst som passerade på väg till toaletten. Om hon hade haft sin egen kvarterskrog skulle den ha haft en helt annorlunda atmosfär. Lågmäld och ombonad och allmänt trivsam. Hon kunde se den inbjudande restaurangen framför sig. Fortsatte fantisera, tänkte fram ett helt hotell med rum där inget saknades. Hon kunde se varenda detalj i den lilla foajén. Fyllde på med det ena efter det andra, precis som hon alltid gjort.
Gästen kom tillbaka från toaletten och Sally gav honom ännu ett artigt leende. Han satte sig vid ett bord, precis vid hörnet där en av stammisarna brukade sitta. Men hörnbordet var tomt. Åh nej. Hon hade glömt bort honom helt.


Som du ser så är det väldigt mycket rakare text och vardagligare språk i den lättlästa boken. Inte så mycket adjektiv och lull. Men när jag läst färdigt båda versionerna så har jag fått samma bok berättad för mig. Jag saknar inte så mycket utan har fått samma story.
Så det kan du ju ta med dig. Ser du en bok du gärna vill läsa, men blir avskräckt av tjockleken på boken? Kolla om den finns som lättläst!